Ta bort lösenordet och öka säkerheten för din medarbetare

Idag har många företag utmaningar med att hantera det växande antalet tjänster och lösningar som medarbetare är i behov av för att kunna utföra sina dagliga arbetsuppgifter. Tjänsterna tar s...
Läs mer
Alla blogginlägg

Medan vi väntar på butiksdöden

Antalet konkurser inom detaljhandeln har fördubblats de senaste tre åren. De butiker som överlever är de som använder teknik för att nyttja medarbetarnas kompetens för att skapa bättre kundupplevelser. Den goda nyheten är att åtgärderna är enkla att genomföra.

DN_faksimile6 livsförlängande åtgärder för detaljhandel


Den här krönikan publicerades i Dagens Næringsliv den 24 december, 2018

Den som under året har följt med i nyheterna om norsk detaljhandel kan med rätta frukta att det är väldigt många butiker som inte kommer att uppleva julhandeln 2019. Nyhetsbilden har sina rötter i hårda fakta:

  • Enligt siffror från Brønnøysund föreligger det ungefär 600 konkurser inom detaljhandeln (undantaget motorfordon, kategori 47) för 2018, vilket är en ökning med 20 % från 2017 och en fördubbling från 2015.

  • Förra året fanns det ungefär 25 500 registrerade företag inom detaljhandeln, enligt Statistisk sentralbyrå (SSB). 600 konkurser innebär att 2–3 procent av butikerna har försvunnit i år. Minskningen ligger utanför den nergång på 10 procent av antalet företag inom detaljhandeln som skett från 2009 till 2017. Under samma period har det även skett flera frivilliga nerläggningar än det har skett nyetableringar.


Sammantaget med rapporterna om minskningar för stora köpcentra och trenderna inom näthandeln ger detta definitivt ingen ljus bild för branschen. Men, detaljhandeln har fortfarande tillräckligt med tid för att lägga om strategin – om man på kort tid har förmågan att vidta åtgärder:

Exempelvis har det inte varit någon tendens för sjunkande marginaler inom detaljhandeln under de senaste tio åren, enligt siffror från SSB. Dock är det ganska begränsade marginaler (under 3 procent) för att möta förändrade köpvanor. Du behöver inte ha några omfattande analyskunskaper för att se vad som händer med lönsamheten när omsättningen sjunker tio procent och de fasta kostnaderna inte minskar i samma takt.

 

Jobba smartare i framtiden

Man behöver inte heller ha speciella spådomskunskaper för att inse att vi har sett inledningen på hur den digitala transformationen förändrar våra köpmönster. Den marknadsmakt som de fysiska butikerna i praktiken har haft, vad gäller lokalisering och urval har sedan länge försvunnit, men eftersom våra konsumtionsvanor har förändrats förhållandevis långsamt har vi inte upplevt någon turbulent förändring.

Men även i framtiden kommer butikerna att ha vissa tydliga fördelar. Det handlar om att kunna se, ta på och prova varorna där och då. Det handlar om att direkt kunna få varorna med sig hem. Dessutom handlar det om kompetens som stöds av tekniken.

 

Vidta åtgärder

Vi på Techstep har studerat hur de mest progressiva butikerna i Norge och internationellt har tagit vara på och använt den nya tidens möjligheter. Lärdomarna av det som vi har sett är positiva, eftersom det faktiskt är ganska enkla steg man måste genomföra:

  1. Placera webbutiken i hjärtat för verksamheten! Jag vågar påstå att allt färre sätter värde på att spendera sin fritid på att åka från en butik till en annan för att hitta den vara man är på jakt efter. Kunden vill veta vad som finns i varje enskild butik – innan man eventuellt åker dit.

  2. Erbjud en chatt-funktion, precis som webbutiken! Du behöver inte ha en specifik IT-resurs på kontoret för att svara på frågor från kunderna via olika kanaler. Med hjälp av en inbyggd chat-robot kan det skötas av medarbetarna eller kundtjänst.

  3. Få ut kompetensen i butiken! Oftast är butikschefen den mest kunniga medarbetaren, men blir allt för ofta sittande framför datorn på kontoret för att ta hand om rapportering som rör varor och tjänster i butiken. Genom en smartare användning av bärbar teknik kan rapporteringen utföras snabbare, samtidigt som butikschefen är tillgänglig för kunderna.

  4. Lägg kompetensen på kunderna! Nyligen besökte jag Nikes Concept Store i New York, där tekniken hjälper till att förbättra kundupplevelsen. Medarbetarna i butiken har bärbara "kassaapparater" i form av smartphones och med samma telefon kan de enkelt kontrollera lagerstatus och få levererat skor från lagret.

  5. Bygg upp kompetens med något som inspirerar! Utbildning inom allt från produkter till försäljning kan göras både roligt och trevligt för medarbetarna. Med hjälp av gamification tar du de motiverande (och nästan beroendeframkallande) elementen från dataspelen in i verksamheten. Med en app på telefonen kan du se till att medarbetarna kommer till arbetet förberedda och redo för nästa kampanj.

  6. Få samma logistik som de bästa webbutikerna! Det är inte säkert att varken dagens eller morgondagens kunder vill köra hem varorna själv. Den kan vara för stor för att bära med till övriga butiker, ta med på tåget eller bära med till fikan efter shoppingrundan.

Marco Bocchetti
Marco Bocchetti
Bransjeansvarlig for varehandel i Techstep

Relaterade bloggposter